Expoziția ”Un secol de artă brașoveană. 1815-1918”
Expoziția ”Un secol de artă brașoveană. 1815-1918”
28 septembrie - 11 noiembrie 2018
28 septembrie - 11 noiembrie 2018
Muzeul de Artă Brașov, în parteneriat cu Muzeul Național de Artă al României, Muzeul Național Brukenthal, Muzeul Municipiului București, Muzeul Naţional Secuiesc Sfântu Gheorghe și Muzeul „Casa Mureșenilor" Brașov, organizează în perioada 28 septembrie - 11 noiembrie 2018 expoziția „ Un secol de artă brașoveană. 1815-1918". În expoziție figurează 53 de lucrări de pictură, grafică și sculptură din colecția Muzeului de Artă Brașov, a muzeelor partenere și din colecții particulare brașovene (Dr. Sânziana Migia, Ioan Georgescu), opere a 18 artiști brașoveni sau activi la Brașov, precum și un panou dedicat fotografiei brașovene (autor: Camelia Neagoe). Expoziția prezintă evoluția artei brașovene, dar și a fotografiei la Brașov, în secolul XIX și la începutul secolului XX, perioadă de tranziție spre modernitate.
Din primele decenii ale secolului XIX ne este cunoscută cu certitudine activitatea unui singur artist local, Georg Gottlieb Schnell (1791-1843), profesor de desen la Şcoala Medie Evanghelică. Absența artiștilor brașoveni a fost suplinită de artiștii călători prezenți în oraș pentru scurt timp: Andreas Benedict Höflich (1838), Adalbert (Béla) Schäffer (1838-1839), Karl Diehl (1842-1843), Isidor Neugass (1845-1847), Johann Nepomuk Horrak (1847) și Wilhelm Berg (1847).
La mijlocul secolului XIX revin de la studii și încep să-și desfășoare activitatea în oraș doi artiști brașoveni, Mișu Popp (1827-1892) și Wilhelm Kamner (1832-1901), iar pentru câțiva ani (1846-1849) a fost activ la Brașov și Constantin Lecca (1807-1887), fiul unui fruntaș al negustorilor brașoveni. Cei trei artiști au marcat evoluția artei brașovene, dezvoltată sub semnul clasicismului academist, modulat de influența stilului Biedermeier și a romantismului, devenit orientarea artistică dominantă până spre sfârșitul secolului XIX.
În a doua jumătate a secolului XIX s-au stabilit la Brașov pentru o perioadă și alți artiști: Atanasie Istrătescu (1840-1868), Anton Fiala (1847-1861), Samuel Herter (1853-1879), Eduard Fritsch (1854-1857) și Csillági István (1869-1871). În a doua jumătate a secolului XIX pictura și fotografia au coexistat și au interferat la Brașov, fiind mijloacele prin care burghezia își afirma statutul social. Unii artiști au activat simultan în calitate de pictor și fotograf (Samuel Herter, Eduard Fritsch).
Spre sfârșitul secolului XIX arta brașoveană s-a diversificat. Începuturile peisagisticii moderne se leagă de activitatea lui Wilhelm Kamner și Mișu Popp. Începând din 1888 își va desfășura activitatea în oraș Elena Mureșianu (1862-1924), prima femeie artist profesionistă din spațiul cultural românesc. La Brașov au funcționat institutele litografice: Johann Gött și fiul Heinrich (1874-1893), Johann Gottlieb Lehmann și fiul Heinrich (1890-1916) și cel al lui Leopold Beer (1876-1883). Pe drumul deschis de Ioan Popp Moldovan de Galați și fiul său, Nicolae Popp, primii sculptori activi la Brașov în secolul XIX, în domeniul sculpturii s-au remarcat Friedrich Hermann (1841-1908) și Traian Mureșianu (1864-1901).
La sfârșitul secolului XIX și începutul secolului XX arta brașoveană s-a înnoit prin activitatea unor artiști deschiși spre noile tendințe ale artei moderne: Hans Bulhardt (1858-1937), stabilit aici în 1889, Friedrich Miess (1854-1935), întors de la studii în 1894, tânărul Emerich Tamás (1876-1901) și Arthur Coulin (1869-1912), aflat la Brașov între anii 1901-1908. Prin intermediul lor arta brașoveană s-a îndepărtat de academism, afirmându-se curentele artistice moderne: realism, impresionism, simbolism şi Arta 1900. Exemplul oferit de Arthur Coulin și Friedrich Miess a impulsionat începuturile unei vieții artistice active. După 1900 s-au organizat periodic atât expoziții personale, cât și expoziții colective (expozițiile „Asociaţiei Sebastian Hann"). Acum au debutat numeroși tineri artiști: Fritz Kimm, Eduard Morres, Hermann Morres, Gustav Kollár, Ernst Honigberger, Margarete Depner, Nicolae Popp etc. Totodată, acum își încep activitatea Hans Eder și Hans Mattis-Teutsch, liderii generației interbelice, perioadă de apogeu a centrului artistic brașovean.
Curator: Radu Popica